Ak si odmyslím, že študovaná právnička podala do podateľne voľným okom viditeľný legislatívny paškvil, tak problémov vidím viacero:
Prečo sa upravuje zákon, keď toto rieši vyhláška? A čo tie receptúry???
Navrhovateľka v dôvodovej správe okrem iného uvádza, že stravovanie detí je energeticky vysoké s vysokou spotrebou živočíšnych tukov, soli, bielkovín, čo má dopad na obezitu a nadváhu detí. S týmto sa zrejme dá súhlasiť a priestor na zlepšenie stravovania detí tu je. Ale nie v zákone. Problém je vo vyhláške a v receptúrach vydaných Ministerstvom školstva, ktoré sú pre prípravu jedál pre deti v školách a školských zariadeniach záväzné. Keby ich pani poslankyňa na vlastné oči videla, prišla by na to, že tieto obsahujú takmer všetko, čo chce ona zakázať predajom v školských bufetoch. Spomínané receptúry sa skladajú z polotovarov, práškových náhrad, cukrov, umelých prísad, tukov, bravčovej masti, slaniny, atď. Fakt je v poriadku zakázať dieťaťu obloženú bagetu alebo pagáčik z bufetu a hnať ho do školskej jedálne na polievku z prášku alebo práškové halušky obliate bravčovou masťou? Naozaj je lepšie mlieko ochutené karamelovým sirupom z jedálne ako ochutená minerálka? Nebolo by fajn venovať energiu úprave receptúr? Aha, fakt je toto tá zdravá strava, ktorú, ako tvrdí pani Zmajkovičová, majú deti jesť, aby sme znížili obezitu? Vedeli ste, že toto a tomu podobné tam deti denne jedia:
Receptúra 5.140: Polievka jarná. Zmes sušenej jarnej polievky vysypeme do vriacej vody, zamiešame a na miernom ohni varíme minimálne 20 minút.
Receptúra 16.044: Halušky zemiakové. Halušky zemiakové v prášku, voda, masť, soľ. Vodu zmiešame so zmesou, a po uvarení prelejeme masťou.
Receptúra 1.041: Mlieko ochutené – fortifikované vitamínmi. Rôzne druhy sirupov – karamelový, kakaový, vanilkový podľa výberu vlejeme do mlieka a dobre rozmiešame.
Čo dodať? Hádam len citát jednej mamičky školopovinných detí:
„Je hanba, v akom stave je školské stravovanie a podľa akých receptúr, doslova z doby kamennej, sa v školských jedálňach varí. Deti sa tam vôbec nestravujú zdravo a už vôbec nie radi. Je až zarážajúce, ako alibisticky si poslankyňa Zmajkovičová robí PR a pritom najväčší problém ostáva nevyriešený.“
Nie prohibícia, ale edukácia
Zdravé stravovanie je vec mnohých teórií a prístupov. Ani odborníci sa často nevedia zhodnúť, či nám viac škodia živočíšne tuky alebo rastlinné, či je čokoláda zdravá alebo nie a či deti od istého veku (ne)majú piť mlieko. Nech je to ale akokoľvek, takýmito zákazmi sa problém efektívne nevyrieši. Ak by tu existovala úprimná snaha riešiť zdravé stravovanie, na mieste by boli edukačné programy. Čo tak priniesť krúžky varenia? Prednášky o zdravom stravovaní? Prednášky o dopadoch prejedania sa alebo nepravidelného stravovania alebo význame konzumácie ovocia a zeleniny?
Škodlivé potraviny stiahnite z predaja, nie len zo školských bufetov
Na zdravotníckom výbore predkladateľka argumentovala selektívny zákaz predaja istých potravín z dôvodu, že “sú nezdravé, vyslovene škodlivé ich predajom ich legitimizujeme”. Trochu ma šokovala. Ako bežný konzument čohokoľvek z uvedeného mám za to, že potraviny sú “legitimizované” tým, že dostali akúsi pečiatku a môžu sa voľne predávať. Ak je teda pravda, že sú škodlivé, prečo sú v predaji voľne dostupné? Alebo prečo na nich nie je aspoň jasný zrozumiteľný nápis, že sú škodlivé tak, ako je to na cigaretách? Ak je niečo fakt škodlivé, nechcem to svojmu synovcovi už nikdy kúpiť. Nikde, ani v školskom bufete, ani v potravinách.
Nie je tu na mieste len kritika.
Je fajn, že niekto poukázal na problém, pretože on tu fakt je. Postrádam tu však úprimnú snahu riešiť ho. Za takýto by som považovala edukačné programy v školách, úpravu Vyhlášky č. 330 z roku 2009 o zariadení školského stravovania a HLAVNE VÝZNAMNÚ ÚPRAVU RECEPTÚR.