Ďalšia facka podnikateľom a boju proti korupcii - prekvapivo od SMER-u

Autor: Jana Kiššová | 10.2.2015 o 21:42 | (upravené 10.2.2015 o 21:50) Karma článku: 12,04 | Prečítané:  3055x

Aby pečiatka bola pečiatkou a úradník poriadnym bossom, musia mať patričnú silu. Tá sa znásobuje, ak má poriadny boss poriadnu pečiatku a legislatívou priznané vágne definované právomoci. V tejto pozícii sú dnes zástupcovia župy, ktorí majú tú moc udeliť alebo neudeliť licenciu prevádzkovateľom autobusovej diaľkovej dopravy, a to bez toho, aby to museli jasne a explicitne zdôvodniť. Zástupca župy dnes môže žiadateľa odstaviť od podnikania jednoduchým subjektívnym skonštatovaním, napríklad že „tento autobus, ktorý prejde komunikáciou našej župy raz za hodinu, bude mať negatívny vplyv na bezpečnosť alebo plynulosť dopravy“.

Na tento legislatívny stav doplatila spoločnosť RegioJet, ktorej príbeh bol aj masívne medializovaný, a nás s kolegami Mirom Ivanom a  Ľubošom Galkom inšpiroval k zmene zákona. Nie preto, že RegioJet, ale preto, že tento stav je jednoducho chorý. Súčasný zákon vytvára priestor pre subjektívne posudzovanie žiadateľov, vytvára priestor pre bránenie vstupu konkurencie na trh, je prekážkou a brzdou v slobodnom podnikaní a vytvára priestor pre korupciu a klientelizmus. Ak štát zlikviduje konkurenciu skôr ako vznikne, nebráni len možnosti skvalitňovať, modernizovať a zlacňovať služby. Bráni tak aj občanovi slobodne si vybrať. Zákon s takýmito dopadmi je proste zlý.

Dopravcovia už dnes musia podľa európskej legislatívy spĺňať predpoklady na výkon svojej činnosti a ja som presvedčená, že tieto spotrebiteľa dostatočne chránia.

Nariadenie Rady EÚ č. 1071/2009 totiž kladie na podniky, ktoré vykonávajú povolanie prevádzkovateľa cestnej dopravy, vysoké nároky. Sú navyše povinní tiež spĺňať požiadavky podľa Nariadenia 1073/2009 a získať povolenie podľa čl. 6 až 11 tohto nariadenia. Nie je vôbec dôvodné tieto požiadavky dopĺňať, no ak sa niečo dá skomplikovať a vytvoriť priestor bossovi s pečiatkou, tak na Slovensku sa to proste spraví.

Preto sme predložili návrh zákona, ktorým:

  • jednoznačne definujeme kritériá, kedy je možné žiadateľovi licenciu vydať. Po splnení týchto kritérií má byť udelenie licencie nárokovateľné,
  • jednoznačne definujeme kritériá, kedy je možné licenciu odobrať
  • vypúšťame možnosť dopravného správneho orgánu ukladať žiadateľovi nezmyselné povinnosti,
  • vypúšťame povinnosť súhlasu (pre udelenie licencie) všetkých vyšších územných celkov, ktorými linka prechádza.

SMER však opäť dokázal, ako úprimne to s bojom proti korupcii a klientelizmu myslí. Samozrejme, tento návrh zákona neschválili.

Nie je však všetkým dňom koniec a ja verím, že príde deň, kedy sa nám podarí uvádzať do praxe zákony, ktoré korupciu zminimalizujú a budú podporovať každého slušného človeka, každého slušného podnikateľa a zavedú na Slovensko poriadok.

Vystúpenie v parlamente
Tlačová konferencia

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?